A Katolikus Egyház augusztus 15-én Szűz Mária halálát és mennybevételét, Nagyboldogasszony napját ünnepli. Az ünnep eredete az ősegyházig nyúlik vissza: a hagyomány szerint a Megváltó, édesanyjának, Máriának a holttestét nem engedte át a földi enyészetnek, hanem halála után föltámasztotta és magához emelte a mennyei dicsőségbe.
Ha végigtekintünk a liturgikus éven, láthatjuk, hogy az Egyház milyen figyelmes szeretettel ünnepli meg a Boldogságos Szűz Mária életének legfontosabb eseményeit: A szeplőtelen fogantatását, a születését, a névadását, templomba való bemutatását, Erzsébet meglátogatását és Szent Fia halálát látó szenvedését. De az Egyház talán a legfényesebben Mária mennybevételét ünnepli meg, hiszen dogmává tette és kötelező ünnepé nyilvánította. A hívő emberben felmerülhet a kérdés: Vajon miért olyan fontos ez az ünnep számunkra? Miért olyan fontos számunkra, hogy Mária „testével és lelkével” felvétetett a mennybe?
XII. Pius pápa 1950. november 1-jén új dogmát hirdetett ki, amely a huszadik század egyetlen dogmája. A dogma szerint: „A Szeplőtelen Istenanya, mindenkor Szűz Mária a földi életpálya befejezése után testével és lelkével fölvétetett a mennyei dicsőségbe.” (DS 3903). A dogma magyarázata szerint a Jóságos Istenanya „a legszorosabb kapcsolatban van fiával és így részesedik a sorsában. (…). Lehetetlennek látszik, hogy eme földi élet után nem csak lélekben, hanem testben is elválasztott lett volna Krisztustól az, aki Krisztust foganta, szülte, tejével táplálta, karjában tartotta, kebléhez szorította” (DS 3900) A dogma tehát Krisztus és Szűz Mária egységét, szeretetegységét hangsúlyozza. A tanítás szerint ez a szeretetegység a halál után sem szűnik meg.
Ennek a magyarázatnak nagyon fontos üzenete, hogy imádságainkkal, a kegyelem elfogadásával mi is összekapcsolhatjuk életünket Krisztussal. Ha pedig összekapcsoljuk az életünket Jézussal, akkor hihetünk abban, hogy a halál ezt a kapcsolatot nem fogja megtörni. Jézus szeretete átsegít minket a halálon. Mi a földi életünk során nem vagyunk olyan kitüntettet helyzetben mint a Boldogságos Szent Szűz, így a halálunk után nem vétetünk a mennybe, de a jövőnk, az üdvösségünk Isten szeretete által biztosítva van.
Benedek pápa a „Sion leánya” című művében írja, hogy a Boldogságos Szent Szűz egész élete az Egyház útját jelzi. Mária igenje, amit az angyal üzenetére mondott az Egyház igenje volt, Mária krisztuskövetése az Egyház krisztuskövetése volt, Mária a kereszt alatt a szenvedő Egyházat képviselte. Ennek a gondolatsornak megfelelően Szűz Mária mennybemenetele, megdicsőülése az Egyház megdicsőülése. Más szavakkal a mennybe felvett Mária jel számunkra, a remény jele. Mi is eljuthatunk oda, ahova Mária eljutott. (…) Ezt a gondolatot fejezi ki a mai szentmise prefációja is, amit az ünnepi szentmisében hallunk:
„Mert ezen a napon az Istenszülő Szüzet felvetted a mennybe Így ő lett Egyházad megdicsőülésének kezdete és példája, zarándok néped vigasza, és biztos reménye”
Nagyboldogasszony napjának van egy harmadik megközelítési útja is, amely miatt ez az ünnep nagyon kedves számunkra. Ez pedig az, hogy hitünk szerint a mennyekbe felvett Boldogságos Szűz Mária közbenjár értünk. Ő az, aki összefogja kéréseinket és Fiához, Jézushoz viszi, és Ő az, aki a kegyelmeket közvetíti felénk. Ezt fejezi ki a János evangélium Golgota-jelenete is, amikor Jézus Máriát egy gesztussal János és az Egyház édesanyjává teszi. Ezzel magyarázható, hogy az emberek mindig olyan nagy bizalommal tekintenek Máriára, és az Ő közbenjáró segítségét kérik.Szent István király olyan fontosnak tartotta Mária égi születésnapját, hogy ezen a napon, augusztus 15-én ajánlotta hazánkat Szűz Mária oltalmába, akit ezért nevezünk Magyarország égi pártfogójának, vagyis Patrona Hungariae-nak. Nagyboldogasszony hazánkban olyan kötelező ünnep, mely nem szükségszerűen esik vasárnapra.
Felhasznált forrás: Magyar Pálos Rend honlapja