A Kett-pedagógia: szakmódszertani képzést tartottak az egyházmegye hitoktatóinak

Sipos Edit, a Pécsi Püspöki Hittudományi Főiskola tanára tartott szakmai továbbképzést hitoktatók részére Nyíregyházán szeptember 21-én és Debrecenben szeptember 22-én.

A megjelent 46 egyházmegyei hitoktató, négy óvónő és egy középiskolai tanár számára új pedagógiai utat mutatott a képzés, ahol mindkét napon négy-négy foglalkozáson ismerkedtek ezzel a Németországban, Ausztriában és Csehországban már elterjedt módszerrel. A jelenlevők maguk is lelki élményhez jutottak, mert a Kett-pedagógiát csak Kett-foglalkozáson keretében lehet elsajátítani. Az eszközigényes, de annál inkább a felnőtt és a gyermek „egészét” átmozgató, ún. „átjáró” foglalkozások segítenek, hogy a ránk bízottaknak ne csak tárgyi tudást adjunk át. A kis Gimel története megvilágította számunkra, hogy megtaníthatjuk Isten 99 nevét, de Isten 100. neve nem megtanítható, csak a vele való személyes kapcsolatból fakadhat. Ezt a tudást kell átvinnünk a hittan foglalkozásokra is.

A neves németországi valláspedagógus, Franz Kett által kidolgozott egységes értelemorientált pedagógia (Kett-módszer) a közösségi létre, az élet értelmességének felfedezésére, a szépség iránti igény megélésére nevel. „Másokkal együtt egy középpont körül tanulunk az életről” – sűrítette egy mondatba pedagógiája légyegét Franz Kett.  A módszer leglátványosabb eleme a foglalkozások során elkészülő padlókép, amely a közös alkotás örömére, a közösen választott célra irányítja a figyelmet és lehetőséget ad az elmélyült munkára.

Tóthné Bakai Berta
egyházmegyei hitoktatási koordinátor